Doprava

Letadlem

Největším pekingským letištěm je Beijing Capital International Airport (PEK), které se nachází 26 kilometrů na severovýchod od centra města. Letiště se díky letním Olympijským hrám v roce 2008 vyšvihlo mezi ta nejmodernější na světě.

Rovněž se můžete setkat s bývalým vojenským letištěm Nanyuan Airport (NAY), které leží 17 km na jih od Pekingu a v současné době ho používají jen nízkonákladové aerolinky China United. Ty nabízejí denní lety do Harbinu, Dalianu, Sanyanu, Chongqingu, Chengdu a Wuxiu.

Podvodníci na letišti

Na letišti se potulují i ziskuchtiví podvodníci, na které si je potřeba dát pozor.

Po příletu: Chcete-li si vzít taxi, nenechte se zlákat nabídkami z prostor terminálu a taxi si vyberte z těch, která stojí před budovou letiště. V každém případě však trvejte na použití taxametru. Pokud cestujete ve skupině tří a více lidí, můžete být přemlouvány pochybným obchodníkem, že určitě potřebujete minibus. Po zaplacení vás obchodník doprovodí na parkoviště, kde bude čekat jen ošoupaný a značně předražený taxík.

Po městě se také pohybují podvodníci, kteří předstírají práci pro seriózní taxislužbu, avšak na jejich taxametrech nabíhá částka k úhradě mnohem rychleji.

Při odletu: Rovněž ignorujte prodejce, kteří se vám snaží prodat stvrzenku o zaplacení výstupního poplatku, který je sice nutné zaplatit, avšak je již zahrnut v ceně letenek.

Vlakem

V Pekingu je mnoho nádraží, avšak většina z vlaků přijíždí na Centrální, Západní, Jižní nebo Severní nádraží. Centrální nádraží (北京站 Běijīng Zhàn) leží přímo ve středu města a vlaky z něj odjíždí do většiny důležitých měst v Číně plus do Mongolska, Ruska a do Severní Korey.

Největší je pekingské Západní nádraží (北京西站 Běijīng Xīzhàn), které však nemá napojení na metro a musíte tak využít buď autobus či taxi.

Jižní nádraží (北京南站 Běijīng Nánzhàn) nedávno prošlo dvouletou rekonstrukcí a v současné době z něj denně odjíždí přes 70 vysokorychlostních vlaků do Tianjinu, Jinanu, Tanggu, Qingdaa a do Šanghaje.

Severní nádraží (北京北站 Běijīng Běizhàn) je menší a slouží především pro cesty do mongolského středozemí. Vlaky dále jezdí do Chifengu, Fuxinu, Hohhotu, Luanpinu nebo Schachengu.

Autem

Cizinci si v Číně mohou půjčovat auta až od léta 2008, kdy se v Pekingu odehrávaly Olympijské hry. V Pekingu ústí hned několik dálnic, po kterých se dá dojet prakticky na jakékoliv místo v zemi. Drtivá většina cedulí a ukazatelů je však jen v čínštině, proto asi alespoň připravte kartičky s překreslenými čínskými názvy měst.

Pohyb po městě

Pěšky

Základním předpokladem pro bezproblémový pohyb po městě je alespoň minimální znalost čínštiny, především správná výslovnost názvů čínských památek. Ačkoliv výuka angličtiny se v posledních pár letech rozmáhá, taxikáři a starší generace vám nemusí rozumět.

Pozornost si rovněž dejte při přechodu silnice, nepsanou přednost tu má vždy motorista, a to i v případě, že pohyb po přechodu řídí policista. Auta zastaví až velká skupina přecházejících chodců, kteří mohou obecně přecházet jen na zelenou.

Metrem

Podzemka je rychlý způsob dopravy, názvy stanic jsou navíc vždy uváděny i v angličtině. V době dopravní špičky jsou vagony extrémně přecpané a dostat se dovnitř vozu může být velmi obtížné. Provozní doba metra je od 5 hodin ráno do půlnoci.

Stanici metra poznáte podle velkého stylizovaného písmena G modré barvy, uvnitř kterého je menší písmeno B. Jednorázová jízdenka stojí ¥2 (necelých 6 Kč).